Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Riskkapitalist sökes

Inlägg 11 av 45

2011-09-08, kl 13:24

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Har svarat ett PM till dig. dock så var det ju två heltidsanställda.
och avruna uppåt på alla utgifter och neråt på alla inkomster för att vara på den säkra sidan. så säg att du har utgifter på 75,000kr/mån. och 120.000kr i intäkter.
vilket då blir. 45000/mån att betala tillbaka till "lånet" som du kallar de.
dvs. 5,5år att betala åter. men en investering är väl oftast som så att investeraren får ju aktieutdelning. dvs på sina 30% av bolaget. och dessa beskattas ju med =)

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 45

2011-09-08, kl 13:39

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

om det nu hade varit så pass bra avkastning i sidan. så hade du mer eller mindre kunnat gå till banken o lånat till sidan med en avbet på 5år. även om inte banbken går med på hela beloppet så går nog almi med på restsumman om det nu är så pass bra lönsamhet i sidan.
Dock har jag väldigt svårt att se detta. en sidan kan falla på ett dygn när det dyker upp en bättre konkurent. och om det nu är så enkelt att öka omsättningen så undrar man varför inte nuvarande ägare gör det. varför vill han sälja sin sida för 3mille om han i dagsläget genererar 1,5mille om året?

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 45

2011-09-08, kl 13:42

hockey

hockey

Inlägg: 59

Citat:

Ursprungligen postat av: roxxie

om det nu hade varit så pass bra avkastning i sidan. så hade du mer eller mindre kunnat gå till banken o lånat till sidan med en avbet på 5år. även om inte banbken går med på hela beloppet så går nog almi med på restsumman om det nu är så pass bra lönsamhet i sidan.



Eftersom både du och jag vet namnet på webbplatsen så tror jag nog inte att varken banken eller ALMI vill låna ut pengar till något sånt. Eller?

Citat:

Ursprungligen postat av: roxxie

och om det nu är så enkelt att öka omsättningen så undrar man varför inte nuvarande ägare gör det. varför vill han sälja sin sida för 3mille om han i dagsläget genererar 1,5mille om året?



Nuvarande ägaren har tappat passion och engagemang för att driva sidan vidare och vill därför sälja och satsa på nya projekt.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 45

2011-09-08, kl 13:56

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

@ roxxie
Som jag förstår det så kommer pengarna lånas ju in i bolaget = kan plockas ut skattefritt.
räntan kommer beskattas som inkomst av kapital och inte som aktieutdelning.

@hockey
menar du att investoren kommer att få 30% av bolaget ?

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 45

2011-09-08, kl 13:59

hockey

hockey

Inlägg: 59

Citat:

Ursprungligen postat av: Marcus

Som jag förstår det så kommer pengarna lånas ju in i bolaget = kan plockas ut skattefritt. räntan kommer beskattas som inkomst av kapital och inte som aktieutdelning.



Det kommer att bokföras som "S:a långfristig skuld".

Citat:

Ursprungligen postat av: Marcus

@hockey
menar du att investoren kommer att få 30% av bolaget ?



Under 10 år, ja.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 45

2011-09-08, kl 14:09

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Bankerna bryr sig inte om sånt. dock e de jävligt svårt med krediter över lag idag om det inte finns bra siffror att gå på. men det säger du att det gör. dock är jag lite tveksam. har kollat sidan.
och utan att nämna för mycket om den i säg så kan du räkna med att en avgift på 50kr/mån ger dig ca:35kr. resten tar bolaget som har smstjänsten.

dvs. att i dagsläget finns det ca: 3000Betalande Kunder Varje månad? gör en snabb beräkning på att det finns ca:9.2milj personer i sverige. ponera att ca: 1/3 av dessa är i rätt ålder för att ens vara målgrupp. dvs. ca:3milj personer. av dessa försvinner väldigt många pga intressen. livssituationer etc etc. säg att 10% av dessa ens använder tjänster som den här. vilket e ganska mycket. dvs 300.000personer. så kan du dra av att ca:75% av dom som använder det inte är betalande kunder. kvar är då. 75.000personer som någon gång betalar för saker som detta. men du kan räkna bort yterligare 75% på engångsanvändare. dvs det finns ca:18750 personer i sverige som använder tjänster som denna regelbundet.
Det finns garanterat minst 25olika sidor som liknar denna.(antagligen ganska många fler) fördela antalet över dessa 25sidor så har du ca:750 användare/mån regelbundet. ta bort ett bortfall på ca:20% för dom som inte betalar VARJE månad så har du kvar ca:600 användare och således bara en omsättning på 30.000kr/mån och en vinst på ca:15000kr/månad.
Jag tycker att jag gjort en ganska realistisk bedömning här. men att 3000 personer skulle använda detta VARJE månad tror jag inte på. genom att bara kolla medlemmar på sidan så är det ca:10% som är betalande medlemmar. alltså ca:140st av dom som är online. MEN då är det uppbyggt så med att alla medlemmar onlie är inte ens äkta medlemmar. jag betalar inte för att se vilka som e äkta eller ej =) men den statistiken ger mig inte 3000betalande medlemmar/månad iaf =)

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 45

2011-09-08, kl 14:10

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Citat:

Ursprungligen postat av: Marcus

@ roxxie
Som jag förstår det så kommer pengarna lånas ju in i bolaget = kan plockas ut skattefritt.
räntan kommer beskattas som inkomst av kapital och inte som aktieutdelning.

Jo. dock skall räntan på de ponerade 5åren skattas.

ser inte någon vinstmöjlighet här. tyvärr men men =)

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 45

2011-09-08, kl 14:24

hockey

hockey

Inlägg: 59

Citat:

Ursprungligen postat av: roxxie

och utan att nämna för mycket om den i säg så kan du räkna med att en avgift på 50kr/mån ger dig ca:35kr. resten tar bolaget som har smstjänsten.



Kakan är fördelad enligt följande leverantör som webbplatsen har:

Ersättning till leverantör 8%
Ersättning till mobiloperatör 20%
Ersättning till kund 72%

På 50:- får jag
36:- inkl. moms
28:- exkl. moms

Självklart så ändrar man detta och istället kör:
1 månad 50:-
3 månader 150:-
6 månader 250:-
12 månader 400:-

På det viset får man omsättningen att stiga ännu mer. Finns otroligt mycket att göra som jag inte orkar skriva upp :-)

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 45

2011-09-08, kl 14:32

hockey

hockey

Inlägg: 59

Det finns hur mycket som helst att göra med webbplatsen och få en högre aktivitet och mer betalande medlemmar.

roxxie, jag respekterar dina åsikter med att du inte ser någon potential eller vinstmöjlighet i webbplatsen. Kul att du kan rycka in med insiktsfulla och bra inlägg :-)

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 45

2011-09-08, kl 17:16

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Jo jag höjer gärna ett varningens finger. och förklarar varför. =) finns mängder av folk som lägger ner både tid pengar o hela sina liv i saker som inte funkar i slutändan.

att ta 400kr/år istället för 50kr/mån så riskerar du snarare att sänka omsättningen skulle jag tro.

Du ger en rabatt på 200kr/år vilket du måste täcka upp med ännu fler köpare.

En anledning till att jag är skeptisk till detta är att jag har drivit en affilate sida inom just denna branch tidiagre. och det gav inte några positiva saker mer än att man såg att majoriteten bara kikar runt men betalar inte.

den sidan jag hade då. var kort och gott massa länkar (uppbyggt på ett väldigt proffesionellt sätt) och såg jävligt bra ut.

under de 12månader jag hade sidan. så hade jag över 300.000besökare som klickat sig vidare till andra sidor via min sida.

DOCK. jag fick betalt per ny betalande kund eller kund som återkom och betalade månadsavgift etc.

Under detta år hade sidan en omsättning på häpnadsväckande 1200kr =)

Dvs jag fick tillbaka domön o0 webhotellskostnaden o nån extra hundring =)

Därav min skeptiska inställning kanske =)

tycker dock ändå att de tips jag gav dig i PM är det du borde satsa på.

Bygg din egen sida o försök sno åt dig kunderna istället. kostar bara ett par tusen o vinstmöjligheten är minst lika stor =)

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat