Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Riskkapitalist sökes

Inlägg 21 av 45

2011-09-08, kl 17:42

niklase

niklase

Inlägg: 191

Intressant läsning... Men om sidan omsätter så pass mycket så förstår jag inte varför man ska behöva "låna pengar"... eller ens behöva få nobben av en bank...

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 45

2011-09-08, kl 17:48

hockey

hockey

Inlägg: 59

Citat:

Ursprungligen postat av: niklase

Intressant läsning... Men om sidan omsätter så pass mycket så förstår jag inte varför man ska behöva "låna pengar"... eller ens behöva få nobben av en bank...



Som jag tidigare skrev:

Banken hade jag möte med förra veckan och fick ett nej på studs för dom investerar inte i webben. Det positiva svaret från banken var att inkomsterna för webbplatsen täcker ränta, amortering och lön till en anställd på heltid.

ALMI har jag också pratat med och dom var till en början positiv då detta skapar arbetstillfällen i länet men precis som banken är dom ingen partner att arbeta med när det handlar om webben. Personen jag prata med tyckte jag skulle vända mig till en privatperson och se efter då idén inte är dålig och inkomsterna finns plus att jag visa en bra affärsplan.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 45

2011-09-08, kl 17:53

niklase

niklase

Inlägg: 191

Jag har tidigar också en gång i livet varit hos en bank och jag vet att det är svårt och att man oftast får nobben av banken. Men mitt tips är att gå till flera banker och försöka, för mig gick det bra efter tredje besöket.

ALMI brukar, vad jag vet inte ha något emot webben... men det kanske har blivit så på sistone då många har lånat och trott de ska lyckas på nätet.

Skicka gärna ett PM till mig med vilken hemsida det handlar om, så kanske jag eller en av mina kontakter skulle kunna gå in som delägare eller låna dig hela summan. Dock måste vi få räkna lite på det så vi får tillbaka pengarna vi investerar.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 45

2011-09-08, kl 17:59

niklase

niklase

Inlägg: 191

Tack för ditt PM, har svarat tillbaka...

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 45

2011-09-08, kl 18:01

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Banken investerar inte i din sida. Det är du som gör ;) som lånar dig bara pengarna till det. vet inte hur det är med så pass stora summor dock. men ett privatlån på uppåt en 350.000 går ju att ta helt utan säkerhet. så länge man har inkomst o inga anmärkningar.
Almi går inte in med lån om banken inte gått in.
Dock har almi investerare som investerar i olika bolag som dom ser potential i.

men håller med om att bankerna eller iaf dom vi pratat med på swedbank nu är helt totalt väck.
dom lämnar inte ens ut en kontokredit på 50lök i detta bolaget trotts att vi i det har saker värda över 100.000kr :p inte ens med borgenär utan vi skall få låna privat eller låna av något av dom andra bolagen för att ev behöva täcka upp vissa kostnade i en veckas tid. sjukligt. JA.

dock tror jag att du kan tjäna mer på att starta en egen sida med samma koncept. börja med 30kr/mån istället för 50 för att locka över alla användare ;)
och du/ni behöver ju inte lägga ner 3mille heller =)

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 45

2011-09-08, kl 18:04

niklase

niklase

Inlägg: 191

Som sagt roxxie, sidan har funnits länge och är ökänd, men visst kan man starta ny, men det lär nog ta några år innan man hamnar på den omsättningen.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 45

2011-09-08, kl 18:07

hockey

hockey

Inlägg: 59

Det är det jag har försökt att tala om för andra investerare som hört av sig om detta objekt och 8/10 har sagt, men bygg upp ny sån sida istället eftersom det är gratis och då försöker jag att tala om för dom - det går inte, det är omöjligt om du inte lägger ut flera miljoner på marknadsföring på Aftonbladet, Expressen, SVD, tunnelbana, pendeltåg med mera.

Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 45

2011-09-08, kl 18:26

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Jag skulle nog inte vilja kalla den för ökänd. jag hade aldrig hört talas om den innan. och med statistiken från den andra tråden som jag antar är om samma sida??

"Antal sidor indexerade i Google 2010-03-25: c:a 17.900 st
Antal externa inlänkar enligt Yahoo 2010-03-25: 615st
Antal registrerade användare 2010-03-25: 2.743st (idag är det 4.366 medlemmar)
Facebook grupp 2010-03-25: 1.794st
Antal besökare 2009-02-14 till 2010-03-25 enligt Google Analytics: 117.447 st
Antal sidvisningar 2009-02-14 till 2010-03-25 enligt Google Analytics: 3.499.229

Webbplatsen ligga etta och tvåa på google vid sök på domännamnet."

Där det erbjuds 49% av bolaget för mellan 2-3miljoner. i investering.

den har alltså växt med ca:1800 användare dom senaste 18mån.

enligt dessa uppgifter så skulle alltså hela 75% vara betalande användare VARJE månad.

Det är ganska intressant nu när det är en websnubbe med i diskutionen.

som sagt tidigare vill jag inte krossa några drömmar.

men att kalla en sida med drygt 4000 reg användare för ökänd vet jag inte.

min erfarenhet av dessa sortens sidor är att någon promille av alla som surfar runt o reggar sig på olika sådana sidor är betalande.

inte 75% av dom.

Och som du säger om marknadsföring. Ja det är snordyrt med reklam.

Men säg som såhär. Du pratar om 3milj i investering i den befintliga sidan.

om du skulle investera 3milj i en ny sida istället.

säg en annons i Aftonbladet. CA:50.000kr. ha annonsen 5ggr. 250.000kr och du når ut till jävligt många.

Lägg in tv reklam på tv4. säg bara 5 reklamfilmer. blandade tider. 30sek/st.

kostnad. ca: 800.000kr.

sätt en annons på facebook. där du betalar (har för mig 68öre per besökare till din sida från annonsen)

säg att 25000 personer beökser den via denna annons. så kostar det. 17.000kr.

nu har du nått ut till ca: 5miljoner potentiella kunder.

och det har kostat dig. i runda slängar.1.2miljoner att bygga upp den sidan.

alt två är att du kör så mycket "gratis reklam" som möjligt. dvs. regga egna konton på varenda liknande sida du kan tänka dig. starta facebook evenemang. grupper etc etc etc som intekostar något alls. mata ut info om din sida o varför den är bättre. så ska du nog ha ett par tusen reggade anv där med.

som jag sa tidigare så lanserade jag häromdagen communityn zilverztar.com har inte gjort något alls i marknadsföringssyfte ännu mer än att bjudit in några enstaka polare på facebook. det är 17st reggade idag. och man måste bli inbjuden för att regga konto här.

Med ovanstående statistik så skulle alltså av dessa 17 personer. 12-13 st börja betala och betala varje månad när betaltjänsterna lanseras.

det känns inte så troligt.


Tycker dock att diskutionen är enormt intressant och spännande. =)

alltid kul att diskutera saker som denna. och förhoppningsvis så lär man sig något nytt av det med =)



//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 45

2011-09-08, kl 18:29

roxxie

roxxie

Inlägg: 58

Föresten. det hade varit väldifgt intressant att se dom faktiska siffrorna från banken på vad denna sida genererar i pengar.

Vad heter bolaget som står bakom sidan?

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 45

2011-09-08, kl 18:29

hockey

hockey

Inlägg: 59

Citat:

Ursprungligen postat av: roxxie

Jag skulle nog inte vilja kalla den för ökänd. jag hade aldrig hört talas om den innan. och med statistiken från den andra tråden som jag antar är om samma sida??

"Antal sidor indexerade i Google 2010-03-25: c:a 17.900 st
Antal externa inlänkar enligt Yahoo 2010-03-25: 615st
Antal registrerade användare 2010-03-25: 2.743st (idag är det 4.366 medlemmar)
Facebook grupp 2010-03-25: 1.794st
Antal besökare 2009-02-14 till 2010-03-25 enligt Google Analytics: 117.447 st
Antal sidvisningar 2009-02-14 till 2010-03-25 enligt Google Analytics: 3.499.229



Statistiken ovan gäller för en annan webbplats och inte den vi pratar om nu.


Djurgården Hockey

Inläggets betyg
Svara Svara med citat