Textstorlek

Skriv ut

Hon bygger varumärken kring individer

Profiler

Kim Rydeheim arbetar som PR-konsult i det egna företaget Rydeheim PR. Kims specialitet är person- PR och hon är något av ett proffs på att bygga varumärken kring individer.

Bland hennes kunder finns kända idrottsprofiler som Formel 1-stjärnan Kenny Bräck, artister och politiker vars personliga varumärken är mycket viktiga att vårda.

- Grunden i all personlig PR handlar om att hitta det unika hos just den individen för att sedan försöka kapitalisera på just dem egenskaperna. Företagare har mycket att lära sig av person PR, eller ”Personal Branding” som det också kallas, säger Kim Rydeheim.

Att se sig själv som ett varumärke och att vara medveten om att det sätt man agerar på påverkar ens omgivning in i minsta detalj är något som enligt Kim ligger i tiden. I takt med att antalet enmansföretag växer så blir också allt fler entreprenörer synonyma med sitt företag. Företaget och den egna individen skiljs egentligen aldrig åt, och när man säljer in sitt företag är det i själva verket sig själv man säljer in.

Kim Rydeheim stöter ofta på missförstånd kring begreppet PR. Många tror att förkortningen står för "Pressrelease" eller att det bara handlar om att få kändisar och politiker att synas i media.

- Att synas i media är bara ett sätt att bygga upp ett personligt varumärke, det finns så otroligt många fler vägar att gå, säger Kim Rydeheim. Det första steget mot att bli sin egen varumärkesexpert ligger i att bli medveten om vad som bygger upp ens personliga image. Allt du gör och säger ingår i ditt PR-arbete, vare sig du vill det eller ej. Din frisyr, ditt klädval är oerhört viktigt, liksom vilka människor du väljer att umgås med och var du väljer att äta lunch. Alla dessa ingredienser samverkar till den bild folk skapar sig av dig som person. Som företagare tycker Kim att man ska vara medveten om att man dygnet runt, i alla lägen, är en slags vandrande reklampelare för sitt eget varumärke och att den framtoning man har blir ett sätt att kommunicera ditt företags viktigaste värderingar.

Att tänka på när man bygger upp ett varumärke kring sin egen person är, enligt Kim att, i alla lägen vara sig själv och aldrig försöka ha någon påklistrad attityd, utseende eller värderingar som man innerst inne inte har något större engagemang för.

- Det skiner igenom direkt om du försöker vara riktigt hurtfrisk eller framåt om du kanske egentligen är en rätt lugn och tillbakadragen person, säger Kim Rydeheim.
Grunden i att lyckas med personligt PR är att identifiera sina styrkor och sedan använda sig av dem så mycket som möjligt. Kim Rydeheim kallar det för att ”kapitalisera på sina styrkor”. En annan viktig grundsten i varumärksbyggandet handlar om att planera och lägga upp en noggrann strategi för vad man vill uppnå med sitt personliga PR- arbete och vad man vill att ens varumärke ska utstråla.

Att våga bryta gränser och kanske ha ett attribut som syns i mängden eller en detalj som blir ens "egen" är ett annat råd för den som vill ägna sig åt Personal Branding. Som exempel nämner Kim Rydeheim sin hund, en liten tax, som nästan alltid följer med henne på möten. Folk började efter en tid att förknippa Kim med hunden och det blev en naturlig del i hennes varumärke. Att arbeta med sitt eget varumärke handlar mycket om att våga. Våga synas, våga göra avtryck och kanske våga erkänna för andra att man jobbar medvetet med att bygga upp sitt varumärke för att lättare nå sina karriärmässiga mål.

Eftersom person-PR är så nytt i Sverige än så länge så är det mycket som är tabu. Det är än så länge inte okej i alla lägen att tala om för sin omgivning att man går till en varumärkesexpert och jobbar strategiskt med att kapitalisera på sina personliga egenskaper och erfarenheter, säger Kim Rydeheim.

I framtiden tror hon att Personal Branding kommer att bli betydligt vanligare och mer accepterat. Att profilera sig på ett smart vis har blivit ett sätt för många att öka chanserna att ta sig framåt i karriären och i takt med att konkurrensen ökar så tror Kim Rydeheim också att behovet av att skapa något unikt för sig själv som gör att man syns i mängden, kommer att bli allt större.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord