Nätverka framgångsrikt på konferenser och events

Textstorlek

Skriv ut

Nätverka framgångsrikt på konferenser och events

Tips & Råd

Michael Arrington från sajten TechCrunch ger här sina bästa tips på hur man interagerar och nätverkar framgångsrikt när man är på mässor och event. Han anser att det är förvånansvärt få människor som styr in konversationen mot sina affärsmål.  Det kan göra människor frustrerade eftersom de undviker att gå rakt på sak och diskutera kärnfrågan, nämligen affärer och företagande.

- Jag möter många människor på event och konferenser, särskilt entreprenörer som vill presentera sin affärsidé. Jag tar ocks själv regelbundet kontakt med folk som jag vill intervjua i mina artiklar.  En typisk frustrerande situation är när många människor kommer fram och hälsar och en ny person, som ser lite bekant ut, plötsligt kommer fram och skakar min hand och säger ”Hej Mike!”. Vid det här laget försöker jag frenetiskt komma på i vilket sammanhang jag stött på personen i fråga tidigare, säger Michael Arrington.

Om man säger ”Kul att träffa dig” kan de svara” Vi träffades för tre månader sen, det verkar du inte minnas”, med ett negativt tonfall. Om Michael Arrington inte är säker på vem personen är säger han oftast ”Kul att se dig här”, ett uttryck som fungerar i de flesta situationer. Ofta vill personen i fråga presentera sig själv och sälja in sin affärsidé, vilket inte alltid är en bra idé eftersom det kan vara svårt att gå till sidan och hitta ett avskilt rum där man kan prata i lugn och ro när man befinner sig på ett hektiskt event eller en välbesökt mässa. Han råder därför entreprenörer att inte börja sälja in sin idé och presentera den grundligt för intressanta personer så snart de träffas i den typen av sammanhang.

Ditt slutgiltiga mål är kanske inte att få personens uppmärksamhet så du kan presentera din affärsidé i lugn och ro utan snarare att berätta en story som kan vara intressant att uppmärksamma i en tidning om du, som i det här fallet, pratar med en journalist. Ditt mål är kanske att få uppmärksamhet i media eller komma i kontakt med någon i personens nätverk.  Ha ditt mål i åtanke, så slipper du försöka förklara poängen med din affärsidé i ett stökigt sammanhang där den inte riktigt kan komma till sin rätt och istället riskerar att frustrera mottagaren.

Michael Arringtons tips som optimerar ditt nätverkande på event och mässor:

  1. Underskatta inte vikten av en rekommendation. En gemensam vän som presenterar dig via mail eller personligen är betydligt mer effektivt än om du tvingas presentera dig på egen hand.

  2. Ta inte kontakt med någon som ser upptagen ut. När personen diskuterar något med andra personer eller är upptagen på något sätt bör du avvakta. Om du exempelvis vill prata med personen som arrangerar konferensen eller evenemanget är det sannolikt svårt att hitta en tid som passar eftersom personen förmodligen är upptagen hela tiden.

  3. Försök inte att få kontakt med en talare direkt efter en presentation. När en talare gått av scenen försöker många ofta få kontakt och en pratstund med henne eller honom direkt. Om du absolut måste få kontakt med dem då eftersom det inte finns några andra tillfällen för er att få kontakt, så se till att vara kortfattad och komma till kärnfrågan direkt. Fråga efter personens visitkort och ta kontakt vid ett senare tillfälle.

  4. Ring inte dina nya kontakter. Om du fått en persons visitkort på en mässa är det betydligt bättre att följa upp kontakten via mail än att ringa. Då riskerar du inte att störa personen i fråga.

  5. Ta inte för givet att folk känner igen dig.  Även om du träffat personen i fråga och har ett tydligt minne av henne eller honom, så är det inte alls säkert att igenkänningen är ömsesidig.  Säg inte bara ”Hej, kommer du ihåg mig?”, presentera dig istället med ”Hej Anders, det här är Mike från TechCrunch, kul att träffa dig igen”. Då slipper personen fundera på vem du är och var ni träffats tidigare.

  6. Bli inte förolämpad om personen inte känner igen dig. Om du glömmer att presentera dig ska du inte bli förolämpad för att du inte blir igenkänd. Om de frågar ”Hur är det med dig?” eller ”Vad tycker du om eventet?”  så kan det innebära att personen inte känner igen dig. Se då till att ge lite hjälp på traven.

  7. Var uppmärksam på kroppsspråk. Om du är uppmärksam så kan du se hur engagerad personen du pratar med är.  Om de knappt svarar eller ofta tittar åt ett annat håll tyder det på bristande intresse för dig och ditt budskap. Ansträng dig inte för att få dem att öka sin fokusförmåga, övergå istället till att ta upp kärnfrågan, huvudanledningen till varför ni pratar. Få personens visitkort. Somliga människor tror att sannolikheten att få vad de vill ha ökar om de spenderar lång tid med en annan person, men i själva verket gäller motsatsen. Stjäl inte personens tid i onödan bara för att de är alltför artiga för att själva sätta punkt för diskussionen.

Läs mer:
http://www.techcrunch.com/

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord