Textstorlek

Skriv ut

Putte skapade en hel rockstad med sikte på framtidens upplevelsebransch

Profiler

Patrik ”Putte” Svensson är för många mannen bakom framgångarna med Hultsfredsfestivalen och upplevelseindustrins mecka i lilla Hultsfred mitt inne i de Småländska skogarna.

Putte har arbetat med Hultsfredsfestivalen ända sedan den grundades 1981, men innan dess så ordnade han och hans kompisar mindre konserter där publiksiffran sällan var fler än femtio personer. Idag är Putte VD för Rockcity, som förutom Hultsfredsfestivalen också gjort den lilla Småländska orten till en metropol för alla som vill utbilda sig inom nöjes- och upplevelseindustrin.

För en tid sedan utsågs Putte till Sveriges mest spännande entreprenör, och han anlitas flitigt som föreläsare och inspiratör, av allt ifrån kommuner till gymnasieskolor. Men vägen från att ordna små konserter hemma i Hultsfred till att skapa ett imperium som blivit ett begrepp för det svenska folket har varit lång och inte helt spikrak för Puttes del. Han har gått den ”långa vägen” och har fått lära sig av sina egna erfarenheter och misstag.
- Under åren har jag testat långt fler idéer och koncept än jag kan minnas på rak arm. Man bara måste våga testa sina idéer, vare sig det handlar om att lansera en helt ny produkt eller att skapa ett nyskapande konsertkoncept. Det går inte att göra några vetenskapliga undersökningar för att se om en viss idé funkar eller ej, åtminstone inte i upplevelsebranschen, säger Putte.

Redan tidigt bestämde han sig för att göra Hultsfredsfestivalen till ett starkt och välkänt varumärke. Visionen om att en dag bygga på festivalen med ett utbildningsprogram som är skräddarsytt för unga som vill skapa sig en framtid i upplevelseindustrin fanns där redan från början.
- Ett bra varumärke är otroligt mycket värt, det utgör ofta en grund att bygga vidare på och det ska förmedla en viss känsla till kunden. Det finns inga genvägar till ett starkt varumärke utan det innebär hårt arbete som går ut på att skapa trovärdighet för omgivningen, säger Putte.

Hur gör man då för att som Putte och de andra initiativtagarna till Hultsfredsfestivalen, bygga ett starkt varumärke som varenda människa i Sverige känner till?
- När vi började arrangera festivalen var vi ganska unika i vår genre. Många hade nog saknat en festival som erbjöd ett helhetskoncept och inte bara smällde upp en scen och lät ett par artister uppträda där, säger Putte. Vi hade en tanke bakom minsta detalj, festivalområdets utformning, matutbudet, stämningen på campingen, aktiviteter vid sidan av konserterna etc, säger han.

Putte och resten av gänget bakom Hultsfredsfestivalen insåg att ungdomar som åker på festival var ute efter en helhetsupplevelse där musiken bara var en av ingredienserna. Det tänkandet har det haft med sig under festivalens tretton år långa historia. För att kunna skapa en helhetsupplevelse för besökaren så lade Putte mycket tid på att spana in trender i samhället, både i stort och smått.

Att ständigt ha fingret på pulsen och veta vilka strömningar som gäller just nu är livsviktigt för alla företagare eftersom det i de allra flesta fall är otroligt många faktorer som påverkar verksamhetens nästa steg. Putte agerar mycket på känsla när han tar ett beslut och det dryga decenniet med Rockparty har gjort att han utvecklat en fingertoppskänsla för vilka projekt som är genomförbara.
- Jag har lärt mig att avsluta projekt som inte känns helt rätt väldigt mycket snabbare idag än i början av min karriär, säger Putte.

Magkänslan är viktig för honom. Putte definierar magkänsla som en slags omvärldsanalys, att känna av sin omgivning, lita på sin förmåga och fatta beslut utifrån det. Ju längre erfarenhet man har som företagare, desto mer utvecklad är fingertoppskänslan att och modet att våga använda sig av magkänslan som redskap, tror Putte.

Hultsfredsfestivalens andra år gick arrangemanget back med 650 000 kr. Det löste man genom att trettio kompisar tillsammans gick i borgen och tog ett banklån. Putte uppmanar alla blivande företagare att försöka se så många alternativa lösningar som möjligt på ett problem.
- Det finns ingen ”mall” för hur det ska gå till när man startar eget. Man ska inte tro att det är ett måste att gå till banken om man vill ta lån eller att annonsera i lokaltidningen när man vill marknadsföra sig. Varje företag har sin väg att gå och inget är mer rätt eller fel än något annat, säger Putte.

På sina föreläsningar så pratar han mycket om hur vuxna som arbetar med ungdomar kan stötta och uppmuntra de unga att göra något av sina idéer. Det viktigaste rådet är att alltid uppmuntra och peppa samt att våga ge dem eget ansvar och låta dem testa sina idéer i praktiken, säger Putte.

I hans framtidsplaner ingår bland annat att starta ett ”Rockoseum”, ett interaktivt upplevelsecenter där besökaren får ta del av delar av modern musikhistoria med alla sinnen. För Putte är det viktigt att aldrig stanna upp och vara nöjd. Han ser det som ett måste att ständigt bevaka sin omgivning och anpassa sig efter den.
- Även om Rockcity i dag bland annat bedriver utbildningar, forskning, event och evenemang så har vi inga tankar på att luta oss tillbaka och vara nöjda. Det är fortfarande viktigt att ständigt vara steget före målgruppen, säger Putte Svensson.


Putte Svenssons 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Tveka inte att dra ner din privata ekonomi till ett absolut minimum medan du etablerar företaget. Dra inte på dig några större fasta kostnader och var finurlig och uppfinningsrik när det gäller investeringar.

  • Var alltid ärlig och trovärdig gentemot kunden. Om du själv är motiverad och tror på din idé så är chansen stor att andra får förtroende för din idé.

  • Personliga relationer och kontakter kan aldrig underskattas. Att skaffa bra kontakter är sällan svårt, men det är viktigt att underhålla och alltid schysst mot sina befintliga kontakter och aldrig tveka att ställa upp om de ber om en tjänst.

  • Var inte rädd för att göra misstag och göra bort dig. Hur konstigt det än kan låta så är det är misstagen som skapar en framgångsrik entreprenör och alla företagare har ett antal misslyckade projekt bakom sig.

  • Under mina år som festivalarrangör så har jag lärt mig att en av tio idéer fungerar i snitt. Det krävs med andra ord många försök för att lyckas, så ge aldrig upp!


www.rockcity.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord