Så tänker en affärsängel

Textstorlek

Skriv ut

Så tänker en affärsängel

Finansiering & Riskkapital

En affärsängel investerar pengar i nystartade företag och går ofta även in och hjälper till med både sitt nätverk och sin kunskap. Givetvis finns det ett ekonomiskt intresse av att affärsänglar vill få en del av vinstutdelningen i framtiden men många blir även affärsänglar för att man älskar företagande och för att man vill hjälpa till och vara med och kunna påverka.

Kerstin Holm är en svensk affärsängel som sedan många år bor i USA där hon tidigare varit med och byggt upp ett framgångsrikt IT-företag som hon nu sålt.

- När man varit med om resan vill man gärna vara med igen. Som affärsängel är man med som resenär och tar del av ”incitamenten” samtidigt som man stöttar och är moraliskt stöd menar Kerstin.

Hon har nyligen investerat pengar i ett nytt svenskt bolag, Ladies Secrets som drivs av Aliki Bendzovski vars mission är att underlätta för kvinnor i världen. Man säljer prenumerationer på intimprodukter samt ger en del av vinsten via ActionAid till fattiga kvinnor.

Hur tänker man då som affärsängel när man värderar en affärsidé innan man går in med kompetens och kaptial?

Är det en ”enklare affärsidé” så menar Kerstin Holm att man kan fråga sina vänner och kollegor för att kartlägga behov och marknad. Men är det mer komplicerat som hur exempelvis hur Nanopartiklar möjliggör att medicinen hittar rätt så krävs att man pratar med konkurrenter och eventuella kunder samt för mer omfattande undersökningar för att greppa affärsidén.

- Sedan bedömer man båda på liknande sätt. Är det möjligt att skapa lönsamhet? Hur stor är marknaden? Är det möjligt att ”skala upp” fortsätter hon.

Vid sidan av själva affärsidéen så spelar det naturligtvis stor roll vem som är entreprenören och vad han eller hon har för team när en affärsängel gör sin bedömning om det är intressant att gå in och stötta eller ej. Enigt Kerstin så är entreprenören A och O. Teamet skall komplimentera entreprenören och kunna växa i sina uppgifter för att kunna vara med och skapa företaget och bli företagskulturen.

- När jag bedömer entreprenören så letar jag efter någon som bygger sitt självförtroende på att snabbt ta tag i saker och vill veta vad som är bakom varje hörn. Som löser de svåra problemen även om de är obehagliga. En person om aldrig blir nöjd utan vill mer och mer. Som drivs av sin inre övertygelse, men som ändå kan ta hjälp, lyssnar på vägen och ser sina medarbetare. Har hon eller han ”know how” om hur man driver bolag och är serie entreprenör så är det ett stort plus. Ärlighet och positivism är ett måste. Det skall vara kul att jobba i ett start-up annars så fungerar det inte.

Här Kerstin Holms bästa tips på hur man säljer in sig själv och sin idé till en affärsängel:
1. Visa att du brinner för det du gör.
2. Tveka inte. Var en "do:er".
3. Skyll inte på att det går inte, utan visa att du kan hitta lösningar.
4. Ha koll på konkurrenterna.
5. Kan du inte svara. Ta reda på svaret och återkom.
6. Visa att du inte ger upp. Kontakta investerarna och ge inte upp förrän du får svar.
7. Var ärlig och berätta om något gått snett.
8. Uppdatera investerarna när det händer saker.
9. Var realistisk. Lova mindre än vad du tror är rimligt.
10. Visa att du vet vad du gör, och stå på dig även då affärsängeln har en annan åsikt.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord