Sju knep för att samla prenumeranter till ditt nyhetsbrev

Textstorlek

Skriv ut

Sju knep för att samla prenumeranter till ditt nyhetsbrev

IT & Media

Att löpande fylla på med nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev är en förutsättning för framgång. Vi bad Sarah Molander som jobbar med marknadskommunikation på den svenska nyhetsbrevstjänsten Get a Newsletter dela med sig av hennes bästa knep för att samla prenumeranter till sitt nyhetsbrev.

Det spelar ingen roll hur bra och snygga nyhetsbrev du skapar om det inte sitter någon i andra änden och läser dem. I dessa sammanhang är kvalitet ofta mer värt än kvantitet, så ta en funderare över vilken typ av kontakter du vill värva till ditt nyhetsbrev och stirra dig inte blind på antalet. Sarah har tagit fram en lista med grundläggande tips kring hur du kan gå tillväga för att locka fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev.

1. Ta tillvara på dina befintliga kontakter
Se till att utnyttja de tillfällen då du vet att du kommer att träffa kunder och se till att fråga efter deras mailadress och om de vill prenumerera på ditt nyhetsbrev för att ta del av intressanta erbjudanden och tips. Om du har en fysisk butik kan du lägga fram ett anteckningsblock eller en skål för visitkort eller lappar där dina kunder kan skriva ner sin mailadress då de handlar av dig.

2. Prenumerationsformulär på din webbplats
Ha ett prenumerationsformulär för nyhetsbrevet väl synligt på din webbplats där dina kunder smidigt kan fylla i sin mailadress och bli prenumeranter. Se till att formuläret är avskalat och går snabbt att fylla i, efterfråga inte onödig information. Skriv några rader i närheten av formuläret om vad prenumeranten kan förvänta sig av ditt nyhetsbrev samt att prenumerantens mailadress inte kommer att användas i annat syfte än för just detta nyhetsbrev.

3. Lyft fram ditt nyhetsbrev i tryckt material
Var noga med att inte glömma bort att tipsa om ditt nyhetsbrev när du trycker visitkort, broschyrer eller tidningar för ditt företag. Lägg med en webbadress till prenumerationsformuläret och se till att informationen syns tydligt i trycksaken. Genom att ni som företag visar att ni är stolta över ert nyhetsbrev signalerar ni också för potentiella läsare att det kan vara värt att prenumerera på.

4. Låt dina befintliga prenumeranter hjälpa dig
Om du skriver ett bra och intressant nyhetsbrev är chansen stor att dina läsare kommer vilja dela det med kollegor och vänner. Uppmana gärna läsarna till detta och förenkla för dem genom att lägga in ikoner för att sprida nyhetsbrevet på exempelvis Facebook och Twitter. Att få tips från vänner väger ofta tyngre än någon annan marknadsföring.

5. Utnyttja e-postsignaturen
Se till att ta tillvara på den ofta ganska innehållslösa e-postsignaturen genom att tipsa de du mailar med om ditt företags nyhetsbrev. Lägg in en länk i signaturen som tar dem till prenumerationsformuläret på webbplatsen. Tipsa även dina medarbetare att ha med länken i sin signatur och ni kommer på ett enkelt sätt kunna nå ut med informationen till många.

6. Låt bloggen bli en hävstång
Om du har en blogg kan du locka dina bloggläsare till att också vilja läsa ditt nyhetsbrev. Detta gör du exempelvis genom att skriva om ett ämne som intresserar din målgrupp i bloggen. Låt blogginlägget behandla ämnet ur en generell synvinkel, men avsluta inlägget genom att skriva att läsarna får tio mer konkreta tips om de skriver upp sig för ditt nyhetsbrev.

7. Ge en digital present
Fundera över om du har något du kan erbjuda dina kontakter för att locka dem till att bli prenumeranter. Varför inte ge nya prenumeranter en rabattkod som de kan använda när de handlar i din e-butik? Driver du en fysisk butik kan du skicka ut ett presentkort som går att skriva ut och ta med till butiken för att få rabatt.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord