Textstorlek

Skriv ut

Vi handlar allt mer med mobilen – så förändras inköpsprocessen

IT & Media

I dagarna släpptes den årliga e-handelsrapporten från DIBS och de konstaterar det vi alla visste: E-handeln växer så det knakar. På ett år har e-handeln ökat med 12% och idag är den värderad till 90 miljarder kronor. Detta kan jämföras med 2012 då siffran var 70 miljarder.

Och DIBS tror att e-handeln inte ens är i närheten av att uppnå sin riktiga potential. Speciellt stor påverkan tror de att betalningslösningar som Swish och MasterPass kommer att ha.

I en kommentar på DIBS egna hemsida skriver Daniel Larsson (Vice VD) följande:
- Det finns stor potential i nya affärer för e-handeln i Sverige när de nya mobila betallösningarna lanseras. Bara under 2015 lanserar de svenska bankerna två nya betalningslösningar för e-handel, Swish och MasterPass, som båda tar bort flera steg för konsumenterna vid köp på nätet. Att 9 av 10 svenskar känner till Swish som varumärke indikerar en succé redan innan den lanserats för e-handeln.

Mobilen och surfplattan allt viktigare
Något som kan vara bra för webb-butiksägare att veta om är att den mobila e-handeln är här för att stanna. Enligt DIBS rapport har svenskarna ökat sin mobila e-handel med 163% sedan 2013. Bland grupperna som använder mobilen mest återfinns småbarnsföräldrar och unga vuxna. Två stora och köpstarka grupper. Som vanligt släpar vissa kundsegment efter. Äldre (55-65) är till exempel en kundgrupp som släpar något efter i utvecklingen.

Det finns också en klar skillnad mellan konsumenter i storstadsregioner och konsumenter som bor i mer glesbefolkade områden. Men alla kundgrupper visar en positiv utveckling.

2015 hade ungefär 42% av alla svenskar handlat med hjälp av en mobil eller surfplatta. Framförallt handlar svenskarna resor med hjälp av sina mobila enheter. 51% av alla mobila köp gällde resor. De stora kategorierna här är kollektivtrafik (37%) och längre distansresor (52%). När det kommer till varuhandeln handlar svenskarna mest kläder, skor, och elektronik (61% av alla mobila varutransaktioner).

Värt att notera är att endast 58% av alla svenska webbutiker har mobilanpassat sin verksamhet. Här finns det alltså ett stort utrymme för förbättringar.

Stora utvecklingsmöjligheter
I sin rapport konstaterar DIBS att många etablerade branscher är hotade av digitala uppstickare. Bland exempel på företag som lyckats slå igenom nämns främst kända exempel som Uber, Spotify och Airbnb. Men det finns också andra branscher som håller på att förändras helt. Till exempel har handeln med bildelar på nätet ökat stort under senare år. Framförallt kan e-handlare erbjuda en lättare inköpsprocess då kunder digitalt kan använda sitt registreringsnummer för att hitta exakt rätt bildel till sitt fordon. Ett exempel på en e-handel som tillhandahåller denna tjänst är Mister-Auto.

Men DIBS konstaterar också att kända företag inom detaljhandeln har en allt starkare närvaro på nätet. En stor fördel för butiker med fysiska butiker är att många kunder värdesätter lösningar där de kan köpa en produkt på nätet, och byta eller returnera den i butik. Ett bra exempel på detta är Apoteket, som bland annat låter dig förbeställa varor online och låter kunder göra återköp, byten och reklamationer på samtliga Apotek i Sverige.

Den årliga e-handelsrapporten kan laddas ner här

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord