Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

It-cafè

Inlägg 11 av 33

2006-09-12, kl 21:19

username

Peter

Inlägg: 31



Reinhold Reul:


Beroende på dina förutsättningar (är du själv eller är ni fler?,  läge - finns många små bolag omkring? klientel - vem är din målgrupp? bara "ungdomssurfare"?), t.ex. lokalernas planlösning kunde du ha både surfgrotta, lanpartyrum, café samt mötesverksamhet: låt folk boka ett möteslokal för 2-x personer, inklusive möjlighet till videokonferens. Bokningen sker via internet visserliggen. Catering ingår som service (du har ju ändå cafén). De fasta investitioner för båda verksamheter är ganska likartad, faktiskt.








Har en kompis jag tänkt starta med men är osäker på hur mycket jag kan lita på honom när det verkligen gäller.

Centralt läge med närhet till resturanger och lokaltrafik är ett måste vid val av lokal.

Har funderat på att isf fråga aktivitetsföretag som tex. Laserdome om nåt litet sammarbete med rabatt erbjudanden om man varit hos nån av oss för att gå till det andra.

Målgruppen i första hand är väl mellan 10 -25 år.

Kommer kräva en rätt stor lokal om jag ska ha allt på 1 ställe och hyran kommer va svår att hålla låg till en början i sånna fall.

Men dina förslag om video konferans och catering är mycket intressanta och jag tackar vänligast för dessa. :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 33

2006-09-13, kl 09:11

Coachen

Coachen

Inlägg: 28

Hej Peter och andra också som funderar på eget!
Nu vill jag inte låta negativ eller avrådande, man ska givetvis försöka uppfylla sina drömmars mål. Men det är ingen enkel resa att starta eget, mitt råd är att du har någon som du kan bolla dina funderingar med. Att göra rätt från början kommer att hjälpa dig oerhört och framför allt i början är det viktigt att man ger ett bästa intryck till finansiärer och senare kunderna .
Gå gärna in på www.tactic.nu och klicka NYSTARTAT så har du där möjligheter att få professinella svar helt GRATIS!
Hörs
hälsar
Sten-Ove

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 33

2006-09-14, kl 16:59

username

Peter

Inlägg: 31



Sten-Ove Eriksson:


Hej Peter och andra också som funderar på eget!
Nu vill jag inte låta negativ eller avrådande, man ska givetvis försöka uppfylla sina drömmars mål. Men det är ingen enkel resa att starta eget, mitt råd är att du har någon som du kan bolla dina funderingar med. Att göra rätt från början kommer att hjälpa dig oerhört och framför allt i början är det viktigt att man ger ett bästa intryck till finansiärer och senare kunderna .
Gå gärna in på www.tactic.nu och klicka NYSTARTAT så har du där möjligheter att få professinella svar helt GRATIS!
Hörs
hälsar
Sten-Ove





Har läst allt jag har kunnat komma åt på nätet om att starta eget och vet mycket väl att det kommer vara mycket jobb.


Angående din hemsida där så tar jag hellre kontakt med nyföretagar centrum vilket är gratis hela vägen.
Så slipper man vara sitta och vänta på pris från dig :)

Ifrågasätter inte din eller ditt företags kompetens men håller mig till det jag vet är bra :)



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 33

2006-09-14, kl 17:03

username

Peter

Inlägg: 31

Nu till en ny fråga : Om man inte startat företaget och fått f-skatt osv är det då någon idè att börja ringa runt bland grossister och kolla priser för både datorer, fika, möblemang, reklam osv.

Dom ger väl inte ut nån prisinfo innan du har alla papper klara?
Känns som lite svårt att räkna på budget om man inte vet vad det kommer kosta ca?

Tack på förhand

/Peter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 33

2006-09-14, kl 19:59

liljedahl

liljedahl

Inlägg: 28



Sten-Ove Eriksson:


Hej Peter och andra också som funderar på eget!
Nu vill jag inte låta negativ eller avrådande, man ska givetvis försöka uppfylla sina drömmars mål. Men det är ingen enkel resa att starta eget, mitt råd är att du har någon som du kan bolla dina funderingar med. Att göra rätt från början kommer att hjälpa dig oerhört och framför allt i början är det viktigt att man ger ett bästa intryck till finansiärer och senare kunderna .
Gå gärna in på www.tactic.nu och klicka NYSTARTAT så har du där möjligheter att få professinella svar helt GRATIS!
Hörs
hälsar
Sten-Ove





Det där måste vara ett av de med löjliga försök att få folk att besöka sin hemsida som jag varit med om. Högst oseriöst.
Peter som startade tråden här gjorde det väl just för att bolla sin ide? Nej gud så dumt.

Hej Peter,
Som någon skrev är din ide inte unik. Men det behöver den
ändå inte vara. För en majoritet av de internetcafeér som jag besökt har alltid saknat någonting. Servering vid datorn är definitivt en bra ide. Och de datorer som enbart ska vara "surf"-datorer: Köp in mac-datorer till den uppgiften och gör så att man möts av dem direkt när man kommer in. Dom är otroligt snygga och ger ett väldigt seriöst och tilltalande intryck. Det är "iMac"-datorerna jag tänker på.

Sen någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att du även
satsar på café-delen. Så att det även får vara ett café.
Och, framförallt, se till att du har Wlan som man kan få köpa in sig på så att man, som jag, bara kan knalla in när man är ute på stan med sin bärbara dator.

Jag som arbetar med utveckling utav hemsidor skulle verkligen uppskatta om jag och den/de jag jobbar med kunde knalla ned på stan med våra bärbara datorer, sätta oss ned i någon bekväm soffa, beställa in en lätt lunch/kaffe, ta upp de bärbara datorerna och sitta och diskutera/jobba lite på ideér etc.

Jag skulle nog kunna komma på hur mycket saker som helst.
Men det här va de som kom ur mig spontant. Jag ska försöka
komma ihåg att besöka tråden och svara ytterligare.
Råkade mest trilla in här efter att jag satt och googlade efter företag/personer som vill ha hemsidor.

Ha det så bra, och lycka till!

//Robert Liljedahl

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 33

2006-09-14, kl 20:25

olsson82

olsson82

Inlägg: 24

jag har själv funderat på samma idé, och tycker att du har väldigt bra ideér. Det jag tycker du bör göra är att leta efter
sponsorer så att du kan få priser som t ex. spel eller liknande och
ha olika sorters turneringar allt från fifa till xbox till CS. behöver inte vara stora priser alltid, utan små grejer som gör det roligare att sitta och spela och öva. hoppas verkligen det går bra för dig och jag tror att bara du har viljan så kommer du att lyckas!

mvh // Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 33

2006-09-14, kl 21:00

antonio

antonio

Inlägg: 240

Är det bara jag som tycker att lokalkostnaden verkar otroligt hög? Det var ju inte ens en större stad tror jag du nämnde...

I göteborg finns en ganska centralt beläget internetställe som tar priset 15kr / timma...

Nu med tanke på bredbandets spridning och hastighet blir lan nästan onödigt.. varvid du blir tvungen att rejält kompensera med bistående produkter (service, kafé, atmosfär etc) för att priset 30-40 kr / h ska vara försvarbart.


"
Jag som arbetar med utveckling utav hemsidor skulle verkligen
uppskatta om jag och den/de jag jobbar med kunde knalla ned på stan med
våra bärbara datorer, sätta oss ned i någon bekväm soffa, beställa in
en lätt lunch/kaffe, ta upp de bärbara datorerna och sitta och
diskutera/jobba lite på ideér etc."

Det finns många sådana kafén tror jag med trådlöst bredband man kan låte kunden ta del av, finns det inte det så vore det en väldigt bra idé att realisera :P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 33

2006-09-14, kl 21:10

username

Peter

Inlägg: 31



Robert Liljedahl:




Sten-Ove Eriksson:


Hej Peter och andra också som funderar på eget!
Nu vill jag inte låta negativ eller avrådande, man ska givetvis försöka uppfylla sina drömmars mål. Men det är ingen enkel resa att starta eget, mitt råd är att du har någon som du kan bolla dina funderingar med. Att göra rätt från början kommer att hjälpa dig oerhört och framför allt i början är det viktigt att man ger ett bästa intryck till finansiärer och senare kunderna .
Gå gärna in på www.tactic.nu och klicka NYSTARTAT så har du där möjligheter att få professinella svar helt GRATIS!
Hörs
hälsar
Sten-Ove





Det där måste vara ett av de med löjliga försök att få folk att besöka sin hemsida som jag varit med om. Högst oseriöst.
Peter som startade tråden här gjorde det väl just för att bolla sin ide? Nej gud så dumt.

Hej Peter,
Som någon skrev är din ide inte unik. Men det behöver den
ändå inte vara. För en majoritet av de internetcafeér som jag besökt har alltid saknat någonting. Servering vid datorn är definitivt en bra ide. Och de datorer som enbart ska vara "surf"-datorer: Köp in mac-datorer till den uppgiften och gör så att man möts av dem direkt när man kommer in. Dom är otroligt snygga och ger ett väldigt seriöst och tilltalande intryck. Det är "iMac"-datorerna jag tänker på.

Sen någonting som jag tycker är väldigt viktigt är att du även
satsar på café-delen. Så att det även får vara ett café.
Och, framförallt, se till att du har Wlan som man kan få köpa in sig på så att man, som jag, bara kan knalla in när man är ute på stan med sin bärbara dator.

Jag som arbetar med utveckling utav hemsidor skulle verkligen uppskatta om jag och den/de jag jobbar med kunde knalla ned på stan med våra bärbara datorer, sätta oss ned i någon bekväm soffa, beställa in en lätt lunch/kaffe, ta upp de bärbara datorerna och sitta och diskutera/jobba lite på ideér etc.

Jag skulle nog kunna komma på hur mycket saker som helst.
Men det här va de som kom ur mig spontant. Jag ska försöka
komma ihåg att besöka tråden och svara ytterligare.
Råkade mest trilla in här efter att jag satt och googlade efter företag/personer som vill ha hemsidor.

Ha det så bra, och lycka till!

//Robert Liljedahl






Jag tackar vänligast för ditt inlägg Robert!
Var en mycket bra idè det där med wlan!
kostar ju inte många slantar för att ha ett krypterat wlan aktivt och man behöver ju inte ta mycket betalt för det heller.

Då det finns en högskola i stan så tror jag det vart mycket uppskattat med ett specielt rum där det är hög mysfaktor och avskilt så att man inte störs om man skulle vilja sitta och skriva ett arbete osv med sin egen laptop.

sen det där med mac som surfdatorer så är ju även detta intressant! har inte så mycket erfarenhet av dom även om mac var den första dator jag hade kontakt med hemma iaf.

kan tänka mig att operativsystemet har gått igenom en hel del sen 94 ;)

Dock är jag rädd att en del kan va skeptiska mot mac då det endå är rätt ovanligt och folk inte har använt dessa innan.
Men å andra sidan är det inte direkt svårt å hantera om man bara ska surfa men iaf :)

Har verkligen tänkt satsa på cafè delen då denna staden verkligen är en cafè stad. alla är ute och fikar jämt känns det som :)

Tackar återigen för idèerna!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 33

2006-09-14, kl 21:12

username

Peter

Inlägg: 31



Johan Olsson:


jag har själv funderat på samma idé, och tycker att du har väldigt bra ideér. Det jag tycker du bör göra är att leta efter
sponsorer så att du kan få priser som t ex. spel eller liknande och
ha olika sorters turneringar allt från fifa till xbox till CS. behöver inte vara stora priser alltid, utan små grejer som gör det roligare att sitta och spela och öva. hoppas verkligen det går bra för dig och jag tror att bara du har viljan så kommer du att lyckas!

mvh // Johan





Ja jag har också funderat på sponsorer men känns som man måste fått igång det hela först för att dom ska vilja sponsra och dom ser att man har kunder för att det ska kunna vara värt för deras del.

Jag tackar för inlägget och önskar också dig lycka till med ditt blivande företag :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 33

2006-09-14, kl 21:20

username

Peter

Inlägg: 31



Antonio Andersen Toledo:


Är det bara jag som tycker att lokalkostnaden verkar otroligt hög? Det var ju inte ens en större stad tror jag du nämnde...

I göteborg finns en ganska centralt beläget internetställe som tar priset 15kr / timma...

Nu med tanke på bredbandets spridning och hastighet blir lan nästan onödigt.. varvid du blir tvungen att rejält kompensera med bistående produkter (service, kafé, atmosfär etc) för att priset 30-40 kr / h ska vara försvarbart.


"
Jag som arbetar med utveckling utav hemsidor skulle verkligen
uppskatta om jag och den/de jag jobbar med kunde knalla ned på stan med
våra bärbara datorer, sätta oss ned i någon bekväm soffa, beställa in
en lätt lunch/kaffe, ta upp de bärbara datorerna och sitta och
diskutera/jobba lite på ideér etc."

Det finns många sådana kafén tror jag med trådlöst bredband man kan låte kunden ta del av, finns det inte det så vore det en väldigt bra idé att realisera :P






Jo visst kan lokalhyran tänkas bli väldigt hög om jag hade startat med en yta stor nog att få plats med alla mina idèer men ett mindre ställe till en början är en självklarhet!

Jag brukar 2 ggr per år åka på något som heter Dreamhack i jönköping som just är ett lan. ca 5000 personer tar med sina datorer för att sitta tillsammans och Lana!

Själv har jag snabbt bredband och bra dator men det är ändå så mycket roligare på lan när man kan snacka skit, kolla på en film, spela spel ihop bredvid varandra och peppa varann.

Den tid som jag haft roligast framför en dator är med goda vänner vid min sida på lan. :)

Ja det där med wlan är en väldigt bra idè och det tackar vi robert för :)

Min stad är inte jätte liten men i jämförelse med göteborg så kanske den är det.
Bor ca 100 000 här och majoriteten av dom bor i eller nära centrum och enligt undersökningar jag läst så har köpkraften här ökat markant bara det senaste året! :)

Uppskattar din tanke och ditt ifrågasättande!
Man måste ju försöka tänka på allt!

tack för inlägg och synpunkter!


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 4

1 2 3 4