Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

It-cafè

Inlägg 21 av 33

2006-09-14, kl 21:22

username

Peter

Inlägg: 31

Ni som vill bolla idèer i realtid eller ge råd och kritik kan lägga till mig på msn om ni vill [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 33

2006-09-14, kl 22:05

liljedahl

liljedahl

Inlägg: 28

Angående den som påpekade att man har snabbt bredband hemma etc. Ja det har man. Men faktum är att man fortfarande är ensam. Att kunna dra med sig ett gäng och "skjuta av sig" är betydligt roligare än att alla sitter hemma hos sig själva, alternativt klämmer ihop sig på ett pojkrum. Nej nuförtiden är det i huvudsaken gemenskapen och atmosfären man är ute efter.

"Dock är jag rädd att en del kan va skeptiska mot mac då det endå är rätt ovanligt och folk inte har använt dessa innan.
Men å andra sidan är det inte direkt svårt å hantera om man bara ska surfa men iaf :)"

Två saker.
För det första, ja det har hänt otroligt mycket.
Jag blev, för första gången, mac-ägare nu i vår och är helt såld.
För det andra, de nya mac-datorerna har intel-processorer i sig. Vad betyder det här? Det betyder att du kan installera windows på dem, och att det fungerar _precis_ lika bra som på en PC. Jag sitter just nu i windows på min bärbara macbook pro då jag ofta sitter i windows när jag jobbar med hemsideutveckling.
Så om du vill att din besökare ska vara trygga så slänger du bara in windows på burkarna!

//Robert

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 33

2006-09-14, kl 22:17

antonio

antonio

Inlägg: 240

"Angående den som påpekade att man har snabbt bredband hemma etc. Ja det
har man. Men faktum är att man fortfarande är ensam. Att kunna dra med
sig ett gäng och "skjuta av sig" är betydligt roligare än att alla
sitter hemma hos sig själva, alternativt klämmer ihop sig på ett
pojkrum."

Då är det ju egentligen inte själva möjligheten till multiplaying du säljer (vilken var den viktigaste faktorn när jag var yngre att besöka sånna platser) :P Utan den "kringliggande" produkten som är väsentlig.
Därför skrev jag att denna aspekt måste vara väldigt viktig för att kompensera för priset, eftersom den största konkurrensen mot vanlig LAN borde ju vara internetuppkopplingen man har hemma som ju egentligen kostar lite.

Tycker att det är en bra idé, verkar som om marknaden i vår väns stad här är orörd vilket lämnar en del utrymme.

Undrar om det är möjligt att sätta upp trådlösa hubbar lite var som stans med lång räckvidd för att erbjuda t.ex. trådlöst bredband till alla i närheten av 3 kvarter...

T.ex. skulle man kunna sälja internet uppkoppling till någon som sitter i McDonalds med sin bärbara om du har ett trådlös bredband i ett hus i närheten...
Vore det att inkränka på någon annans utrymme?
Har ett distant minne om något liknande som redan existerar... folk med trådlös bredband erbjuder tillgång till sitt internet gratis eller mot en avgift... jo det finns redan :) inte så känt i sverige kanske så det finns fortfarande möjligheter.

Man skulle ju kunna erövra en hel stad så xD
Slut ett avtal med var Xe invånare (geografiskt välspridda) om att du ger dem gratis trådlöst bredband mot att i gengäld kräva att detta bredband är fritt att användas av andra... Vet inte om bredbandsuppkoppling får delas på det sättet (är det ytterst personligt bara abonnenten får använda det?)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 33

2006-09-14, kl 22:21

username

Peter

Inlägg: 31



Robert Liljedahl:


Angående den som påpekade att man har snabbt bredband hemma etc. Ja det har man. Men faktum är att man fortfarande är ensam. Att kunna dra med sig ett gäng och "skjuta av sig" är betydligt roligare än att alla sitter hemma hos sig själva, alternativt klämmer ihop sig på ett pojkrum. Nej nuförtiden är det i huvudsaken gemenskapen och atmosfären man är ute efter.

"Dock är jag rädd att en del kan va skeptiska mot mac då det endå är rätt ovanligt och folk inte har använt dessa innan.
Men å andra sidan är det inte direkt svårt å hantera om man bara ska surfa men iaf :)"

Två saker.
För det första, ja det har hänt otroligt mycket.
Jag blev, för första gången, mac-ägare nu i vår och är helt såld.
För det andra, de nya mac-datorerna har intel-processorer i sig. Vad betyder det här? Det betyder att du kan installera windows på dem, och att det fungerar _precis_ lika bra som på en PC. Jag sitter just nu i windows på min bärbara macbook pro då jag ofta sitter i windows när jag jobbar med hemsideutveckling.
Så om du vill att din besökare ska vara trygga så slänger du bara in windows på burkarna!

//Robert






Jag tvivlar inte en sekund att dom är så bra som du säger!
Jag tyckte själv om den macen jag hade typ -94 men då det va smalt med program och spel så gick jag över till pc.
Och jag kommer självklart kolla noga på dessa om det nu blir en start av detta drömlika företag för mig vilket jag hoppas :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 33

2006-09-14, kl 22:22

liljedahl

liljedahl

Inlägg: 28

Antonio,
Det där är nog en diskussion som hör hemma i en separat tråd. Men jag tror att bredbandsbolagen till viss del inte skulle gilla det. För det skulle även betyda att om en person i en lägenhet införskaffade det du pratar om, så skulle flertalet lägenheter runtom inte behöva skaffa bredband utan enbart kunna nyttja den som delar ut sitt trådlösa nätverk. Och om du funderar på att ta betalt för en sådan tjänst så skulle du ju direkt konkurrera med bredbandsbolagen. Så det där kan nog bli lite knepigt att genomföra, på laglig väg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 33

2006-09-14, kl 22:50

username

Peter

Inlägg: 31



Antonio Andersen Toledo:


"Angående den som påpekade att man har snabbt bredband hemma etc. Ja det
har man. Men faktum är att man fortfarande är ensam. Att kunna dra med
sig ett gäng och "skjuta av sig" är betydligt roligare än att alla
sitter hemma hos sig själva, alternativt klämmer ihop sig på ett
pojkrum."

Då är det ju egentligen inte själva möjligheten till multiplaying du säljer (vilken var den viktigaste faktorn när jag var yngre att besöka sånna platser) :P Utan den "kringliggande" produkten som är väsentlig.
Därför skrev jag att denna aspekt måste vara väldigt viktig för att kompensera för priset, eftersom den största konkurrensen mot vanlig LAN borde ju vara internetuppkopplingen man har hemma som ju egentligen kostar lite.

Tycker att det är en bra idé, verkar som om marknaden i vår väns stad här är orörd vilket lämnar en del utrymme.

Undrar om det är möjligt att sätta upp trådlösa hubbar lite var som stans med lång räckvidd för att erbjuda t.ex. trådlöst bredband till alla i närheten av 3 kvarter...

T.ex. skulle man kunna sälja internet uppkoppling till någon som sitter i McDonalds med sin bärbara om du har ett trådlös bredband i ett hus i närheten...
Vore det att inkränka på någon annans utrymme?
Har ett distant minne om något liknande som redan existerar... folk med trådlös bredband erbjuder tillgång till sitt internet gratis eller mot en avgift... jo det finns redan :) inte så känt i sverige kanske så det finns fortfarande möjligheter.

Man skulle ju kunna erövra en hel stad så xD
Slut ett avtal med var Xe invånare (geografiskt välspridda) om att du ger dem gratis trådlöst bredband mot att i gengäld kräva att detta bredband är fritt att användas av andra... Vet inte om bredbandsuppkoppling får delas på det sättet (är det ytterst personligt bara abonnenten får använda det?)




Är det inte multiplaying om man sitter ett gäng och lirar samma spel på samma server bredvid varrandra och hurrar när det går bra och svär som faan när det går dåligt ? :P

Japp wlan är nog en bra idè får jag säga :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 33

2006-09-14, kl 22:59

antonio

antonio

Inlägg: 240

Egentligen är det inte det som är det viktigaste dock, som någon påpekade för mig, utan snarare själva gemenskapen etc... så det du säljer är i grund och botten en mötesplats för människor som tycker om multiplaying :P
För multiplaying kan man ju göra genom att var och en är i sitt hem och kopplar upp sig till en viss server.

Av denna anledning är det viktigare att man erbjuder en skön miljö och fokuserar på andra faktorer också...

I Gbg när jag besökte ett ställe så var det så jäkla varmt därinne... även mitt i  vintern.... till slut så kallade vi stället "Den subtropiska hettan"... blev tråkigt att behöva svettas där :P
Så skaffa luftkonditionering om det blir problem med värmen ;)

Eller tvärtom ;) lägg på ett extrapris under vintern och locka kunder med "Platsen där det alltid är subtropiskt varmt" kanske inte så fräscht... men sånna saker får man inte ska glömma

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 33

2006-09-14, kl 23:25

username

Peter

Inlägg: 31



Antonio Andersen Toledo:


Egentligen är det inte det som är det viktigaste dock, som någon påpekade för mig, utan snarare själva gemenskapen etc... så det du säljer är i grund och botten en mötesplats för människor som tycker om multiplaying :P
För multiplaying kan man ju göra genom att var och en är i sitt hem och kopplar upp sig till en viss server.

Av denna anledning är det viktigare att man erbjuder en skön miljö och fokuserar på andra faktorer också...

I Gbg när jag besökte ett ställe så var det så jäkla varmt därinne... även mitt i  vintern.... till slut så kallade vi stället "Den subtropiska hettan"... blev tråkigt att behöva svettas där :P
Så skaffa luftkonditionering om det blir problem med värmen ;)

Eller tvärtom ;) lägg på ett extrapris under vintern och locka kunder med "Platsen där det alltid är subtropiskt varmt" kanske inte så fräscht... men sånna saker får man inte ska glömma




Jo håller med! Kommer nog få lägga ett antal slantar på inredning :P

Föresten tänkte jag höra om det e nån som vet mer om webcafe program för att styra datorerna. Så det stängs ner efter den tid som är satt och att man bara kommer åt det man ska osv.

Har även läst nånstanns att man ska kunna hyra datorer med kontrakt på utbyte efter 1 år för att hålla dom moderna för dom  spel som kommer ut.

Nån som vet nån mer än dell som gör sånna?


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 33

2006-09-19, kl 16:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Robert Liljedahl: Antonio,
Det där är nog en diskussion som hör hemma i en separat tråd. Men jag tror att bredbandsbolagen till viss del inte skulle gilla det. För det skulle även betyda att om en person i en lägenhet införskaffade det du pratar om, så skulle flertalet lägenheter runtom inte behöva skaffa bredband utan enbart kunna nyttja den som delar ut sitt trådlösa nätverk. Och om du funderar på att ta betalt för en sådan tjänst så skulle du ju direkt konkurrera med bredbandsbolagen. Så det där kan nog bli lite knepigt att genomföra, på laglig väg.
Och likväl finns det. Lund är en stad där man håller på att bygga upp det systemet men så är det ju också Jonas Birgerssons hemstad och Labs2 som ligger bakom försöket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 33

2006-09-19, kl 17:01

antonio

antonio

Inlägg: 240



Peter S:





Jo håller med! Kommer nog få lägga ett antal slantar på inredning :P

Föresten tänkte jag höra om det e nån som vet mer om webcafe program för att styra datorerna. Så det stängs ner efter den tid som är satt och att man bara kommer åt det man ska osv.


Var i sydamerika nyligen och internetcaféerna hade en klient som gjorde precis det du frågar om... kommer inte ihåg vad mjukvaran hette men kan kanske fråga runt.
Finns annars klienter att köpa, söker du google "internet cafe client" så dyker det upp lite resultat.

Förresten hur ofta förväntar du dig behöva byta datorer? Ett år verkar vara väldigt kort, spelar inte så ofta längre men det känns som om det borde ta lite tid innan ett spel kräver över 3ghz och 1k ram :P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 4

1 2 3 4